Sabtu, 2 Mei 2015

Kupu-kupu Kehidupan

Tidak semua orang dilahirkan boleh dalam setiap perkara kerana keterbatasan diri masing-masing. Namun itu tidak bermakna kita tidak mampu sehebat orang lain, dan itu juga tidak bermakna bahawa kita tidak perlu berusaha menjadi yang terbaik. Dalam hidup ini perkara yang paling ditakuti adalah sikap kita sendiri.

Pernahkah kita bertanya kepada diri kita kenapa dlm berjuta-juta sel sperma yang dilepaskan kita yang terpilih? Adakah pilihan Allah swt ini tidak tepat? Bagaimana kita boleh menang dlm pertandingan lumba lari tersebut? ......... Sudah tentu ada sebabnya bukan? 

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”.” (QS Al Baqarah : 30)

Sebabnya kitalah yang paling layak memikul amanah Allah swt di muka bumi ini... Hanya mereka yang sedar akan tanggungjawab ini akan mengevolusi diri menjadi seperti kehendak Allah swt... Bukahkah syurga itu mahal? Maka ada kos yang perlu dibayar iaitu "Berani" berubah!!

Sabda Nabi SAW “Tidak ada hijrah setelah pembebasan kota Makkah, tetapi jihad dan niat.” (Hadis riwayat Muslim).

Sabda Nabi SAW lagi; “Dan seorang yang hijrah adalah yang meninggalkan larangan Allah SWT. (HR. Bukhari)”

Ya betul... Ambillah masa sebanyak yg mungkin untuk "Berani" berubah... Tetapi pastikan ajal tidak menjemput dlm masa bertenang tersebut... 

Chia-yok!! Menuju redha Allah swt... Menjadi hamba yang Allah swt sayangi!!