Jumaat, 10 Julai 2015

Iktikaf Perdana 2015

Kuliah Tafsir oleh Ustaz Syazalie Hirman AlYamani (Surah Luqman ayat 1-19)

Kisah Luqman yg diberi hikmah (kebijaksanaan) dalam mendidik anak-anak. Menggunakan pendekatan nasihat yang membangkitkan rasa bimbang dan takut tentang balasan Allah swt sejak anak masih kecil. Menjauhi syirik kepada Allah dan sentiasa berakhlak mulia terhadap ibu bapa dan masyarakat. Memikirkan tentang balasan di akhirat atas segala amalan yang kita lakukan walau sebesar zarah.

Ceramah Prof. Dr. Roslan Hashim - Kebesaran Allah dari Teropong Nano.

Allah swt cipta manusia dari sperma terbaik. Menjadikan manusia hebat sejak di dalam perut lagi. Melihat kebesaran Allah swt menciptakan alam ini dari sebesar-besar benda sehingga ke sekecil-kecil benda. Teknologi nano yang Allah swt cipta pada alam ini seperti binatang dan tumbuhan boleh memberi manfaat pada manusia. Penciptaan Baju kalis air melalui kajian daun tulip. Manjadi hamba yang bertaqwa. Manusia perlukan cabaran untuk terus hidup.

Ceramah Dr. Danial Zainal Abidin - Mengenal Pencipta Melalui AlQuran

Dimulakan dengan kisah pakar rujuk atheist selama 50 yang memeluk islam, Dr. Antony Flew. Menemui tuhan melalui kajian DNA. Kagum dengan sistem kompleks dapat diwujudkan melalui sistem kimia DNA.

Ceramah Ustaz Azhan -Ibrah Ramadhan melalui Perang Badar

Kita harus bercita-cita menjadi pejuang agama. Selalu melakukan syura dalam memutuskan sesuatu keputusan. Keimanan yang kental dan doa berterusan menghasilkan peribadi yang mulia. Berstrategi dalam setiap perlakuan. Sentiasa yakin janji Allah swt. Sentiasa untuk menjadi pelajar yang berjaya.

Tetamu itu sedang mengemas beg nya, 6 hari lagi.. Dia akan bertolak pergi. Kita cuma mampu memerhati tanpa mampu menahannya pergi. Sayanglah macam mana pun, dia cuma tumpang 30 hari. Bencilah macam mana pun, dia tetap tumpang 30 hari. Kini dia sedang bersiap2 untuk pergi. Ya, tahun depan ia datang lagi. Tapi adakah kita pasti saat dia datang tahun depan kita mampu melayannya didalam rumah? Atau kita sekadar menangis dibalik tanah?

Kehadirannya
dinanti..,
Pemergiannya ditangisi..

Ramadhan kareem

Tiada ulasan:

Catat Ulasan